Ești aici
Administrație Favorite 

PROSTIE ADMINISTRATIVĂ: Consiliul Judeţean Ialomiţa a demolat podul rutier de la Dridu cu 19 miliarde lei

COSTURI. Reabilitarea podului de la Dridu a ajuns la o valoare astronomică, peste 103,8 miliarde lei vechi, iar lucrările vor fi finalizare, în cel mai optimist scenariu cu putinţă, în toamna anului viitor. Asta dacă nu cumva şi al treilea constructor desemnat de Consiliul Judeţean Ialomiţa nu se va limita doar la strica, a încasa şi apoi a abandona investiţia începută în anul 2011!

Consiliul Judeţean Ialomiţa a ajustat valoarea devizului general pentru obiectivul „Pod peste râul Prahova la Dridu”. Pornită la drum în anul 2011 cu o valoare estimată la aproximativ 25 miliarde lei vechi, investiţia de refacere a carosabilului şi de consolidare a pilonilor de susţinere, a ajuns în acest moment la valoarea de 103,85 miliarde lei vechi, din care 84,76 miliarde lei vechi lucrări şi cheltuieli rest de executat pe baza contractului semnat la sfârşitul anului trecut cu doi constructori.

Potrivit documentelor oficiale, LUCONSA BM SRL şi VIA CARPATIA CONSULT SRL au câştigat lucrarea după ce au solicitat cu doar 0,87% sub valoarea scoasă la licitaţie, bani în care intră şi proiectarea viitorului pod, operaţiune care, firesc, a întârziat peste cele 30 de zile asumate în scris. Cu termen de execuţie 15 luni de la semnarea contractului (pe calendar asta ar însemna data de 15 decembrie 2018!), cele două firme au avut un răgaz de 30 de zile pentru întocmirea proiectului tehnic. Obiceiul vechi de ani a fost însă preluat şi lucrarea de specialitate nu a fost gata în termen, asocierea fiind ameninţată că-i vor fi facturate penalităţi de întârziere.

Bani plătiţi de pomană de ialomiţeni

Podului vechi de la Dridu îi putem spune cu tristeţe să îi fie ţărâna uşoară! Încăput mai întâi pe mâna firmei TELOXIM, firma controlată de Theodor Barna, chiar în timp ce Tehnologica Radion, altă firmă a lui Barna, executa o mega-investiţie de reabilitare a unui sector de drum judeţean, probabil ca premiu din partea lui Vasile Silvian Ciupercă, preşedintele de la acel moment al Consiliului Judeţean Ialomiţa, podul a fost rapid desfăcut şi demolat pe mai bine de jumătate din lungime! Operaţiunea a costat peste 8 miliarde lei vechi şi s-a sfârşit brusc în clipa în care TELOXIM a intrat în insolvenţă concomitent cu arestarea lui Theodor Barna.

Consiliul Judeţean Ialomiţa a oftat a neputinţă şi a scos din nou lucrarea la licitaţie iar la încasarea bugetară s-a înscris Strabenbau Logistic. Alţi constructori, alte planuri, alte cheltuieli, doar finalul a fost acelaşi. Invocând un proiect executat prost din birou şi fără a ţine cont de realităţile din teren, societatea de construcţii a comandat noi pile de susţinere, realizate însă la costuri mai mari decât cele aprobate de finanţator. Pentru ce a muncit peste plan firma a solicitat echivalentul a 100.000 euro, sumă de care şefii instituţiei judeţene nici nu au vrut să audă. Discuţii şi contestaţii, ameninţări încrucişate între executant şi Consiliul Judeţean, plăţi de peste 9 miliarde lei vechi şi, într-un final, plecarea constructorului de pe şantier!

Ce-a rămas în urma lor? Un pod distrus aproape în totalitate, pile năpădite de buruieni pe unul dintre maluri, o ruină imposibil de folosit de miile de localnici din zonă obligaţi de atâţia amar de ani să ocolească zeci de kilometri pentru a ajunge de pe un mal pe altul al râului Prahova. Şi-a mai rămas ceva, un gol financiar calculat pentru perioada 2011 – noiembrie 2017 la fix 19,09 miliarde lei vechi, cu tot cu TVA, bani plătiţi din bugetul judeţean pentru distrugerea podului.

Românii cotizează şi ei la prostia ialomiţeană

Peste trei luni mandatul lui Victor Moraru de preşedinte al Consiliului Judeţean Ialomiţa ajunge la jumătate. Refacerea podului a fost un punct principal în campania electorală din vara anului 2016, atunci când a promis repetat cetăţenilor din localităţile afectate de lipsa podului că în maxim un an acesta va fi din nou funcţional. De când PSD şi ALDE l-au înscăunat voivevod peste administraţia judeţeană şi până acum Moraru nu se poate lăuda nici măcar cu o singură cărămidă pusă la temelia podului de la Dridu.

În schimb se poate mândri că a mai tocat fonduri bugetare judeţene pentru elaborarea altor documentaţii legate de investiţia distrusă de predecesorii săi. Operaţiuni prin care valoarea a explodat şi acum a ajuns la de patru ori estimarea iniţială. De ce atât de mult? Simplu, podul nu se mai face pe banii ialomiţenilor ci pe banii românilor, căci sursa de finanţare s-a mutat de la Consiliul Judeţean Ialomiţa la bugetul de stat.

PNDL 2 este programul prin care podul de la Dridu va fi finanţat în următorii doi ani cu fonduri atrase de Ministerul Dezvoltării prin credite de angajament. Cum visteria statului este darnică din cale afară iar la minister şi în judeţul Ialomiţa PSD face şi desface după bunul plac investiţia s-a umflat corespunzător şi a ajuns la 103,85 miliarde lei vechi, din care 96,36 miliarde lei vechi costurile propriu-zise la lucrării iar diferenţa mormanul de studii, avize şi autorizaţii aferente.

 

 

 

 

 

Distribuie articolul:

Din aceeași categorie