NIMIC NOU SUB SOARE: Bariera Drajna rămâne coșmar cel puțin încă trei ani
TERMEN. Oficialii CNAIR au anunțat că viitorul pasaj rutier peste bariera de la Drajna se poate realiza dacă lucrurile merg perfect procedural și financiar abia la sfârșitul anului 2022.
Bariera Drajna rămâne un coșmar pentru șoferi cel puțin trei ani, după cum anunță cei de la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere.
Cine se aștepta la o rezolvare mai rapidă a problemei pe care o reprezintă lipsa unui pasaj pe ruta ce leagă Autostrada Soarelui de Moldova se vede nevoit să rămână cu buza umflată.
Autoritățile centrale abia au ajuns la faza studiului de fezabilitate cu bariera Drajna.
Două luni întârziere la studiul de fezabilitate
Studiul de fezabilitate, promis electoral în vară de Răzvan Cuc, la momentul acela ministru al transporturilor, în maxim trei luni a fost realizat de Search Corporation, firma contractată de CNAIR, cu mai bine de două luni peste ce se lăuda Cuc.
Se putea face un pic mai repede dacă firma nu era blocată de fermierii cu terenurile ce trebuie prospectate în zona viitorul pasaj rutier de la bariera Drajna dar și al șoselei de legătură cu Autostrada Soarelui ce trece prin spatele caselor oamenilor, pe terenuri agricole private.
Firma care a realizat studiul de fezabilitate a prezentat două soluții tehnice, diferite ca structură de materiale folosite la realizare dar apropiate ca valoare de execuție, estimată la aproximativ 20 milioane euro.
În prima variantă este vorba de un pasaj în lungime de 302 metri lungime peste bariera Drajna, realizat din beton armat precomprimat, cu un termen de execuție de 18 luni și o valoare estimată între 95 și 100 milioane lei.
A doua soluție a specialiștilor presupune realizarea unui pasaj de 327 metri lungime, cu grinzi din oțel, termen de execuție de 24 luni și o valoare estimativă între 105 și 110 milioane lei.
Predarea studiului de fezabilitate s-a făcut, deloc întâmplător, în plină campanie electorală pentru alegerile prezidențiale, iar cel care și-a asumat răspunderea pentru realizarea pasajului peste bariera Drajna este deputatul PSD Ștefan Mușoiu.
Documentația odată ajunsă la CNAIR va fi urmată de avizare la nivel de minister și apoi trebuie să obțină aprobarea indicatorilor tehnico-economici, funcție de varianta aleasă de drumari.
Luni bune de plimbat hârtii fără de care nu se poate trece la demararea procedurii de proiectare și execuție a pasajului rutier de la bariera Drajna.
Având în vedere valoarea estimată de specialiștii în drumuri și poduri la echivalentul a 20 – 22 milioane euro, lupta la licitație se anunță acerbă și în aceste condiții sunt de așteptat eventuale contestații ce pot aduce întârzieri de la plan.
Cel puțin jumătate de an, cazul optimist al unei atribuiri fără piedici. După care, normal, curge termenul de execuție de 18 sau 24 de luni.
Asta doar dacă statul, prin CNAIR, în calitate de finanțator, va oferi la timp resursele financiare corespunzătoare și va plăti la timp constructorul viitorului pasaj rutier de la bariera Drajna.
Doar dacă toate lucrurile merg ca unse, cel mai optimist termen de finalizare a pasajului rutier dar și al șoselei de legătură cu Autostrada Soarelui este sfârșitul anului 2022.