DEZINTERES PERPETUU: Podul rutier de la Slobozia, o ruină şi o ruşine pentru drumari
REALITATE. Podul rutier de peste râul Ialomiţa de la intrarea în municipiul Slobozia trebuia să intre de ani de zile în reparaţii capitale. În lipsa interesului CNAIR podul oferă conducătorilor auto bătăi de cap la fiecare tranzitare, bugăţi de fier de la îmbinările plăcilor căscându-se agresiv spre anvelopele vehiculelor.
Podul rutier de la Slobozia este tranzitat zilnic de mii de autovehicule. Aflat pe ruta ce leagă capitala Bucureşti de Moldova prin Autostrada Soarelui, podul este „călcat” în continuu de autocamioane de mare tonaj sub apăsarea cărora tremură din toate încheieturile. Ca bonus, dincolo de starea tehnică deplorabilă, coborârea de pe pod se opreşte într-o intersecţie intens circulată cu un drum european în care trebuie acordată prioritate. În aceste condiţii cozile formate de vehiculele staţionate pe pod creează greutăţi suplimentare pentru un pod şubrezit de trecerea anului.
Sârme, bare de fier şi cratere adânci
Construit prin anii 70 şi gândit să reziste unui trafic de zece ori mai mic decât cel de astăzi atât din punct de vedere al numărului de vehicule cât, mai ales, al tonajului acestora, podul rutier de la Slobozia aflat în „grija” CNAIR (Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Ruriere, instituţie ce are în gestionare drumurile naţionale şi autostrăzile din România) zace de ani de zile în uitare, perioadă în care se deteriorează puţin dar sigur. Podul intră în spaţiul public doar în campaniile electorale, dar şi atunci staţionează doar câteva minute, până trece vizita oficială a cine ştie cărui ministru al transporturilor dezinteresat.
Realitatea însă rămâne şi se prezintă hidos: toate îmbinările metalice ale plăcilor din care este realizat podul prezintă vizibile semne de uzură gravă. Nu trebuie să ai cine ştie ce studii în domeniul contrucţiei de poduri ca să îţi dai seama că lucrurile sunt grave atunci când din structurile metalice ies bucăţi groase de fier ce se înfig adânc în anvelopele ghinioniştilor. Pe lângă aceste capcane imposibil de ocolit, la mijlocul podului o zonă importantă a căpătat aspectul unui teren „bombardat”, cu cratere pe măsură, pericole publice mai ale pe timp de noapte, podul nefiind luminat.
„Spoieli” inutile cu asfalt
Periodic, atunci când situaţia devine de netolerat, drumarii catadicsesc să aplice „plombe” cu asfalt acoperind îmbinările metalice. Efecte de decor ce rezistă preţ de doar câteve zile, pe sezonul rece acest asfalt „turnat” la lopată fiind făcut „ţăndări” de procesul de îngheţ-dezgheţ. Dacă vă închipuiţi că problemele dispar din primăvară şi până în toamnă vă înşelaţi, în lunile cu vreme caldă asfaltul este îndepărtat sub roţile maşinilor din cauza mişcării podului rutier. Cei care au ghinionul de a staţiona pe pod atunci când din sens opus trece vreun camion de marfă au parte de trepidaţii specifice unor cutremure cu magnitudine de câteva grade, mişcări ce rup repede toate tratamentele de mântuială ale celor ce administrează podul rutier.
Periculoasă este situaţia unuia dintre cele două picioare ale podului, cel din stânga dacă luăm ca reper sensul de curge al apei. Ei bine, acesta nu se mai sprijină de ani buni pe toată suprafaţa de teren pe care a fost construit, apa curgătoare măturând bună parte din pământul de sub el! În acest ritm şi la o creştere de debit a râului specifică primăverii cantitatea de pământ de sub piciorul podului va fi şi mai mică, cu o diminuare proporţională a structurii de rezistenţă a podului. O structură serios afectată şi de fiecare trecere a camioanelor de mare tonaj încărcate peste capacitatea admisă.
Reparaţii capitale doar pe hârtie
Din documentele oficiale durata de viaţă a podului rutier de la Slobozia a expirat de mult iar obiectivul super-tranzitat ar fi trebuit să intre de ani de zile într-un amplu proces de reparaţii capitale. La presiunea administraţiei publice locale şefii CNADR (acum CNAIR) au aprobat în cu aproape trei ani o expertiză tehnică în urma căreia s-a constatat că trebuie intervenit de urgenţă pentru că podul este într-o stare constructivă deplorabilă. Ulterior s-a solicitat şi s-a obţinut de la Primăria Slobozia autorizaţia de construcţie pentru reparaţii capitale dar anul 2017 a trecut în van, obiectivul nefiind introdus pe lista de investiţii a companiei naţionale de drumuri.
„Nu avem cum să intervenim pe pod, nu este în administrarea municipalităţii. Ce ţine de noi am făcut, am turnat asfalt pe zonele de intrare pe pod însă pe toată lungimea acestuia nu putem interveni cu lucrări de asfaltare pentru că podul este în administrarea CNAIR.”, explică primarul Adrian Mocioniu şituaţia administrativă a podului rutier. Localnicii şi-au pus speranţe că va fi construit un alt pod peste râul Ialomiţa însă promisiunile repetate obsesiv în campaniile electorale ale ultimului deceniu nu s-au concretizat ulterior.