INCOMPETENŢĂ ADMINISTRATIVĂ: Sensul giratoriu de la intrarea în Slobozia rămâne încremenit în proiecte şi programe
NECAZURI. Cea mai grea intersecţie din municipiul reşedinţă de judeţ îşi ia săptămânal birul de tamponări în vreme ce autorităţile locale şi drumarii de la centru se zbat într-o letargie molipsitoare şi îşi dovedesc din plin de ani de zile impotenţa administrativă în rezolvarea unei probleme serioase.
Localnicii o ştiu şi încearcă pe cât posibil să o evite. Şoferii aflaţi în tranzit însă nu au de ales şi cad de multe ori pradă semnalizării deficitare, sfârşind prin a se lua cu mâinile de cap în urma tamponărilor ce nu de puţine ori se lasă pe lângă tablă înfundată şi maşini avariate cu victime ajunse la Spital. Toate acestea se întâmplă la intersecţia a trei drumuri intens circulate, artera de legătură cu Autostrada Soarelui, drumul naţional 2A Bucureşti – Constanţa, şi drumul naţional ce duce spre Moldova prin Brăila.
Aviz obţinut dintr-un birou de la Bucureşti
O bifurcaţie complicată definitiv şi irevocabil şi de un supermarket la care pentru a ajunge pietonii trebuie să-şi pună viaţa în pericol prin traversări neregulamentare. Apariţia actualului magazin Lidl (fost magazin Plus la data construcţiei) a bulversat iremediabil intersecţia ce dă zilnic bătăi de cap Poliţiei Rutiere Ialomiţa. Instituţie ce a refuzat să dea undă verde magazinului din pricina lipsei unei elementare şi obligatorii căi de acces pietonal, aviz care însă a fost rapid obţinut direct de la Inspectoratul General al Poliţiei, emis de-un funcţionar aflat la peste o sută de kilometri de locaţia cu probleme.
„Noi am dat o recomandare Ministerului Transportului şi Direcţiei Rutiere cu privire la soluţia optimă pentru că ştim cel mai bine care sunt problemele de trafic specifice zonei. Am propus un sens giratoriu sau un acces subteran ori pasarelă pentru ca pietonii să ajungă la magazin. Proprietarii magazinului ne-au spus că magazinul este în afara oraşului şi că toţi cumpărătorii vin cu maşina să se aprovizioneze. Noi nu am fost de acord însă ne-am trezit că au aviz obţinut de la Bucureşti şi nu am mai avut cum să-i obligăm să facă un acces pietonal în zonă. Nici nu ar fi fost uşor căci este vorba de un drum naţional-european şi cu greu poţi înfiinţa o trecere de pietoni în condiţiile unei intersecţii şi aşa aglomerate!”, a explicat pentru www.infoialomita.ro comisarul Sorin Goagă, şeful Poliţiei Rutiere Ialomiţa.
Şi de-atunci poliţiştii rutieri sunt chemaţi cu regularitate să desfacă iţele tamponărilor în care şoferii cad de multe ori pradă nu din cauza necunoaşterii regulilor de circulaţie ci din pricina unei semnalizări deficitare şi foarte greu de înţeles. „Cea mai mare problemă este când se întâlnesc în acelaşi timp şoferi care vor să intre cu viraj la stânga la magazin, alţii cu viraj la stânga peste pod, plus cei care vin de pe pod cu viraj stânga de intrare pe drumul naţional, cu toţii trebuie să dea prioritate şi se ajunge doar la mica înţelegere. Problema intervine când nu există această mică înţelegere şi de aici şi tamponările repetate.”, adaugă şeful Poliţiei Rutiere Ialomiţa.
Pe hârtie se fac două „giratorii”!
Cu terenul aparţinând o parte Primăriei Slobozia, o parte celor de la Drumurile Naţionale şi o bucată cumpărată de firma ce deţine supermaket-ul responsabilitatea realizării unui banal sens giratoriu s-a pasat de la o instituţie la alta mai ceva ca celebra „tiki-taka” fotbalistică. Primăria Slobozia a tot prins obiectivul în listele anuale de investiţii dar de fiecare dată la finalul anului bugetar banii au fost reportaţi ca necheltuiţi şi necazul a rămas. La un moment dar cei de la Compania de Drumuri Naţionale şi Autostrăzi au inclus celebrul sens giratoriu de la Slobozia într-un plan de investiţii însă mai marii Primăriei au plusat şi au anunţat că obiectivul se va face pe bani europeni printr-un ambiţios proiect de mobilitate urbană.
Atât le-a trebuit drumarilor de la centru că imediat au şters de pe lista de cheltuieli obiectivul din Slobozia. Ce s-a întâmplat mai departe? Ne „luminează” Adrian Mocioniu, primarul municipiului Slobozia: „Sensul giratoriu de la capul podului este în lucru. Este în lucru pentru că acolo trebuie să ne întâlnim şi cu cei de la Drumurile Naţionale, şi cu Drumurile Judeţene şi noi. Trebuie să avem cu toţii finanţare pentru obiectivul pentru care există proiect încă de acum patru ani. Proiectul s-a modificat şi acum o lună am reuşit să ne punem cu toţii la masă şi am căzut de acord cu soluţia tehnică. Noi avem finanţare şi în momentul în care vor avea finanţare şi cei de la Drumurile Naţionale ne apucăm de treabă.” În discuţie sunt două sensuri giratorii, cel din dreptul magazinului Lidl şi un al doilea în zona benzinăriei Petrom, pentru optimizarea traficului spre Brăila şi spre interiorul municipiului.
Altfel spus, dacă de aproape un cincinal municipalitatea nu reuşeşte decât să plimbe hârţoage, să facă studii, planuri şi proiecte, acum se promit două giratorii, nu unul singur! Nu vă bucuraţi însă, dacă aplicăm calendarul oricărei lucrări publice vom constata că mai este foarte mult până departe. Înainte de toate trebuie ca responsabilii de la Drumurile Naţionale să identifice sursa de finanţare pentru cota lor de participare. Apoi elaborarea studiilor de fezabilitate, a proiectelor tehnice şi a devizelor estimative de lucrări, într-o primă etapă ce se poate întinde chiar şi pe durata unui an întreg, pentru ca apoi să se scoată la licitaţie şi să se atribuie lucrarea, alte 6 luni de aşteptare, pentru ca, în fine, să se intre cu utilajele pe şosea, cel mai probabil pentru încă o jumătate de an având în vedere că toată nebunia se va executa în condiţii de trafic, şoferii ne-având la dispoziţie rute alternative. Trăgând linie şi adunând, dacă ne prinde anul 2020 cu cele două sensuri giratorii ne putem declara şoferi fericiţi!