MAI MIRĂ PE CINEVA? Noul constructor al podului Dridu are deja întârziere în elaborarea proiectului tehnic!
REALITATE. Nici măcar triplarea valorii iniţiale nu-i determină pe constructorii tocmiţi de Consiliul Judeţean Ialomiţa să respecte termenele contractuale stabilite la momentul semnării contractului cu preşedintele Victor Moraru.
Mijlocul lunii octombrie era termenul limită până la care trebuia întocmit noul proiect tehnic de execuţie al celebrului pod de peste râul Prahova de lângă Dridu, o lucrare începută în 2012 şi care acum se găseşte la stadiul de pod demontat şi distrus pe mai bine de două treimi! Noii constructori găsiţi de Consiliul Judeţean Ialomiţa de dovedesc deja la fel de neserioşi precum cei de dinaintea lor iar şansele ca pe podul rutier să se reia circulaţia până la data 15 decembrie 2018 ţine de domeniul ştiinţifico-fantastic din moment ce la mai bine de o lună de la termenul asumat a fi gata proiectul este încă încremenit în faza de… proiect!
Pod distrus şi părăsit
Victor Moraru anunţa cu entuziasm la sfârşitul lunii august că a fost găsit un constructor dispus să reia activitatea pe podul distrus şi abandonat de lângă Dridu. Contractul cu un termen de execuţie de 15 luni, dintre care prima lună alocată întocmirii proiectului tehnic de execuţie, s-a semnat pa 15 septembrie 2017 iar la „sorocul” de 40 de zile am avut curiozitatea să vedem la faţa locului cum decurg lucrările.
Fără să ne mire, locaţia era la fel de pustie ca şi în urmă cu mai bine de un an, doar la baza piciorului podului mormanul mai mare format de aluviuni, resturi vegetale şi tot soiul de gunoiale aruncate de popor şi colectate de apa curgătoare demonstrând curgerea implacabilă a timpului. Într-o linişte spartă doar de păsările din pădure ori de motorul vreunui autovehicul obligat să treacă ocolească kilometri întregi pentru a ajunge de la Jilavele la Dridu pot fi admirate în toată splendoarea lor câteva componente din beton şi fier ce ar fi trebuit să alcătuiască structura de rezistenţă a podului rutier.
Şapte grinzi acoperite în mare parte de bălăriile crescute necontrolat şi pentru care Consiliul Judeţean Ialomiţa a achitat până acum peste 17 miliarde lei vechi. Nu toţi odată ci în două tranşe, mai întâi 8 miliarde lei vechi, bani achitaţi firmei Teloxim, şi apoi 9 miliarde lei vechi, bani viraţi în contul societăţii Strabenbau, aceasta strângându-şi jucăriile şi părăsind podul după ce a invocat vicii ale proiectului şi a solicitat echivalentul a 100.000 euro ca plată a lucrărilor suplimentare.
Valoare umflată mai rău ca râul Prahova
Pornită la drum acum mai bine de un cincinal cu o valoare totală estimată la circa 30 de miliarde lei vechi, lucrarea de reabilitare a podului s-a transformat într-una de reconstrucţie după ce vechiul pod a fost distrus. Şi cum obrazul subţire cu cheltuială se ţine, din birourile specialiştilor Consiliului Judeţean Ialomiţa, la un semn al preşedintelui Victor Moraru s-a decis că pentru finalizarea investiţiei ar mai fi nevoie de „câteva” miliarde lei vechi, mai precis peste 80, valoare ce triplează previziunile iniţiale!
Extrem de atenţi la nevoile judeţului, cei doi constructori LUCONSA BM SRL şi VIA CARPATIA CONSULT SRL au solicitat pentru lucrare cu doar sub 0,87% din valoarea de 81,11 miliarde lei vechi (inclusiv TVA) scoasă la licitaţie de instituţia judeţeană. Sumă în care intră şi proiectarea de jumătate de miliard lei vechi, documentaţie pe care cele două firme asociate la lucrare s-au angajat să o finalizeze în termen de 30 zile de la semnarea contractului de execuţie, adică până la mijlocul lunii octombrie. Între timp am trecut şi de mijlocul lunii noiembrie iar despre proiectul viitorului pod de la Dridu oficialii judeţului livrează doar ridicări din umeri şi ameninţări cu sancţionarea firmelor pentru depăşirea termenelor asumate în contract.
„Au trecut cele 30 de zile şi noi am înştiinţat contructorul că termenul a fost depăşit şi că li se vor percepe penalităţi pentru fiecare zi de întârziere. Este un contract în derulare şi rămâne să vedem ce clauze şi condiţii vor fi modificate, dacă vor fi modificate. Specialiştii noştri au evaluat în mod corespunzător acest pod şi urmează ca firma de construcţii să-şi deruleze contractul şi să finalizeze execuţia în termenul stabilit.”, a explicat pentru www.infoialomita.ro Victor Moraru, preşedintele Consiliului Judeţean Ialomiţa.
Potrivit înţelegerii, investiţia trebuie finalizată în termen de 15 luni de la semnarea contractului (adică de la 15 septembrie 2017), ceea ce înseamnă că începutul anului 2019 ar trebui să-i găsească pe miile de locuitori din zonă scăpaţi de chinul de a ocoli zilnic zeci de kilometri din cauza podului de la Dridu. Dacă luăm însă în calcul prima întârziere de aproape o lună şi jumătate şi mai punem la socoteală şi lunile de iarnă şi primăvară în care nu se poate lucra sub nicio formă în albia râului promisiunile nejustificat de optimiste ale şefilor Consiliului Judeţean Ialomiţa vor fi din nou neonorate.