NIMIC NOU SUB SOARE: Jaf în formă continuată pe străzile şi trotuarele din municipiul Urziceni
LUCRARE. Reabilitarea străzilor şi trotuarelor din municipiul Urziceni se face fără respectarea condiţiilor contractuale iar cantităţile de materiale folosite sunt cu mult mai mici decât cele din devizele de lucrări, facturate municipalităţii şi plătite din taxele şi impozitele localnicilor.
Modernizarea străzilor din municipiul Urziceni a fost dintotdeauna o lucrare apreciată de primarul Constantin Sava. Consecvent politicii că o spoială de asfalt pe carosabil şi pe trotuare este suficientă pentru a lua ochii şi a fura voturile alegătorilor, edilul inculpat penal continuă pe aceeaşi filieră păguboasă să modernizeze infrastructura rutieră şi pietonală cu firma abonată la aceste lucrări, Delta ACM 93 SRL. Spunem păguboasă având în vedere că una se facturează şi se plăteşte iar alta se execută în realitate, cu minusuri financiare importante în visteria comunităţii.
După o licitaţie la care a cerut mai mult decât o firmă concurentă, Delta ACM 93 SRL a pus mâna din nou pe un contract dolofan pentru modernizarea străzilor din municipiul Urziceni, parfat de curând pe echilaventul a 2,7 milioane euro pentru următorii trei ani. Spunem din nou întrucât contructorul a mai încasat în anii anteriori peste 5 milioane de euro din lucrări identite ce asfaltare străzi şi modernizare trotuare.
Cum face constructorul troturarul!
Tocmai la trotuare ne vom opri astăzi, mai precis la cele la care se lucrează de o lună de zile pe străzile Plopului şi Căpitan Urzică. Potrivit documentaţiei tehnice licitată şi atribuită spre execuţie, trotuarele vechi trebuie excavate cel puţin 24 centimetri pentru ca apoi să fie aşternut mai întâi un strat de 10 centimetri de balast, apoi un strat de alţi 10 centimetri grosime de beton C8/10 iar la final un strat de mixtură asfaltică BA 8 în grosime de 4 centimetri. Pentru strada Plopului, spre exemplu, conform fişei tehnice şi a devizului estimativ afacerea ar trebui să fie achitată cu aproape un miliard şi jumătate lei vechi, cu tot cu TVA.
O sumă frumuşică pe care contructorul o va băga în buzunar deşi în realitate arde în multe locuri etapele de execuţie asumate prin contract şi încalcă flagrant obligaţiile privind cantităţile de materiale folosite în punerea în operă a lucrărilor. Şi dăm ca exemplu situaţia identificată de noi săptămâna trecută pe strada Plopului. Patru muncitori necalificaţi se luptau cu un tânăcop şi cu două lopeţi să „execute” lucrarea de infrastructură pe trotuar. Fix pe la mijlocul străzii oamenii s-au apucat să „excaveze” manual vechiul trotuar dar operaţiunea s-a oprit rapid după înlăturarea a doi-trei centimetri de beton turat peste pietrele mari ce formau trotuarul de altă dată.
…în realitate se pun cu cel puţin o treime mai puţine materiale în trotuare.
Întrebat dacă se respectă proiectul tehnic, unul dintre băieţi apucă la impresia artistică un „boloboc” şi îl întinde din borduna nou-nouţă în gard. „Aici am săpat cel mai mult şi după ce îndreptăm vom pune cele trei straturi de balast, ciment şi mixtură asfaltică. Uitaţi-vă, sunt 16 centimetri în total! Ce, nu este bine? Nouă aşa ni s-a spus, aşa lucrăm!” Încercăm să aflăm unde este şeful de echipă, omul cu ordinele şi cu indicaţiile preţioase, şi aflăm că acesta se află la birou. Dar nu la Urziceni, ci la Bucureşti, la zeci de kilometri distanţă de lucrare! Am fi vrut să-l întrebăm de ce, iată, doar aici unde am măsurat grosimea viitorului trotuar faţă de cei 24 centimetri din proiect se pun în operă doar 16, adică o gaură de o treime din total. Adică pentru toată strada vreo jumătate de miliard lei vechi ce vor fi achitaţi pentru lucrări inexistente!
Alt totuar, aceleaşi apucături
Şi vorbim de o singură ţeapă căci situaţia este identică şi pe strada Căpitan Urzică, unde gaura dată bugetului local este şi mai mare! Aici o altă echipă de muncitori nesupravegheată întinde de zor peste asfaltul vechi al trotuarului un strat subţire de beton, maxim patru – cinci centimetri, sub jumătate din ceea ce se plăteşte. Asta în situaţia fericită, căci în dreptul porţilor de acces auto din curţi oamenii cu a nici măcar nu s-au mai obosit să îndepărteze vechiul trotuar ci pur şi simplu au ocolit zonele cu pricina care, aţi ghicit, vor fi măsurate şi facturate ca lucrări nou-nouţe.
Acolo unde s-a lucrat cât de cât cu beton, distanţa maximă disponibilă pentru ultimul strat de mixtură asfaltică abia dacă ajunge la 2 centimetri, din nou pe jumătate faţă de cei 4 prinşi în devizele de lucrări şi care vor apărea pe factura emisă comunităţii locale. Şi aici devizul total este de aproape 1,18 miliarde lei vechi doar în dreptul trotuarelor, iar la cum s-a lucrat până acum cel puţin o treime din sumă va fi plătită din nou de pomană!
Cum face primarul trotuarul
Prins între „convocările” în faţa instanţei, acolo unde se prezintă în calitate de inculpat, primarul Constantin Sava şi-a exilat viceprimarul Liviu Cazan în afara Primăriei, dându-l afară din birou şi punându-l să muncească pe străzi, printre cetăţeni! Măsura penibilă se întoarce ca un bumerang căci viceprimarul a luat la bani mărunţi lucrările le trotuarele de pe cele două străzi şi confirmă cele descoperite de noi.
„Este adevărat ce-mi spuneţi, aveţi dreptate, muncitorii nu respectă proiectul tehnic al lucrării. Am verificat şi eu grosimea straturilor de beton şi mixtură asfaltică şi am sesizat diferenţe foarte mari între ce se plăteşte şi ce se execută. Am sesizat în scris acest aspect domnului primar pentru a fi luate măsurile necesare.”, ne-a explicat Liviu Cazan.
Ce a făcut Sava cu sesizările repetate ale viceprimarului? Ce face de obicei, nu le-a băgat în seamă, că doar nu credeţi că a descoperit acum vreo dorinţă nouă de a-i păsa de banii din bugetul local! Nu i-a păsat atunci când a ridicat ilegal poprirea pe conturile unei firme (motivul dosarului DNA), nu-i pasă nici în cazul lucrărilor cu trotuarele. Deşi avea obligaţia de a sista de urgenţă lucrările şi împreună cu dirigintele de şantier (şi el „prezent” doar într-un birou prin Constanţa!) să refacă toate calculele funcţie de cantităţile reale puse în operă pe trotuare, Constantin Sava ignoră realitatea şi lasă se se repete povestea de la vechiul contract, atunci când trotuare executate prin aceeaşi metodă de acceaşi firmă au fost achitate, aţi ghicit, integral, ba chiar şi cu câte un bonus pe anumite străzi!