ADMINISTRAŢIA LUI VICTOR MORARU: Preşedintele Consiliului Judeţean Ialomiţa înfiinţează o „căpuşă” pe bugetul judeţului!
INIŢIATIVĂ. Victor Moraru, preşedintele Consiliului Judeţean Ialomiţa, a anunţat că instituţia din subordine va fi acţionar majoritar la o firmă nouă cu profil de activitate lucrări de drumuri, societate ce urmează a primi fără licitaţie banii publici destinaţi infrastructurii rutiere ialomiţene!
La vremuri noi, obiceiuri noi, aşa se poate descrie ultima idee administrativă zămislită de preşedintele Consiliului Judeţean Ialomiţa. Uns în fruntea instituţiei de majoritatea de conjunctură dată de consilierii judeţeni PSD şi ALDE, Victor Moraru nu vrea să mai audă de licitaţii şi competiţii corecte atunci când vine vorba de banii pentru drumurile judeţene. Deşi Consiliul Judeţean are în acest moment pachetul complet de acţiuni la SC Drumuri şi Poduri SA, firmă specializată în lucrări de reparaţii, întreţinere şi modernizare drumuri judeţene, Moraru vrea să mai înfiinţeze încă o societate cu capital majoritar deţinut de instituţia publică judeţeană pe care s-o interpună între banul public şi societatea actuală!
Şmecheria care fentează licitaţiile
Motivul oferit ialomiţenilor de şeful Moraru este năucitor: societatea Drumuri şi Poduri SA nu reuşeşte să câştige licitaţiile publice iar lucrările de drumuri le fac alte firme de profil, din judeţ ori de aiurea! Drept pentru care, pe mână cu „specialişti” în inginerii de acest tip din Ministerele de profil controlate de PSD, Victor Moraru are o soluţie care distruge şi ultima formă de concurenţă în domeniu: o societate nou-nouţă care să primească direct din pixul său zecile de milioane de euro pe care Consiliul Judeţean promite să le pună la bătaie pentru îmbunătăţirea infrastructurii rutiere. După spusele preşedintelui Moraru legislaţia actuală este restrictivă şi interzice atribuirea directă de lucrări firmelor cu capital majoritar deţinut de entităţi publice, cazul nostru, dacă în ultimii trei ani media cifrei de afaceri cu terţi (adică în afara Consiliului Judeţean Ialomiţa) a depăşit 20% din total. „În cazul în care SC Drumuri şi Poduri SA nu va putea să primească direct de la noi lucrările luăm în calcul şi o societate comercială nouă care să poată beneficia de prevederile acestei legi şi să nu mai avem discuţii foarte mari cu privire la cine participă la licitaţie, de ce câştigă altcineva şi de ce nu dăm la societatea noastră. Problema o reprezintă seriozitatea acestei societăţi care se prezintă la licitaţii cu preţuri corecte, pentru calitate corectă şi bineînţeles că în economia noastră de piaţă se mai pierd licitaţiile în faţa unor oferte incorecte. Această societate, dacă va putea să primească de la Consiliul Judeţean lucrări direct, o să aibă de lucru mulţi ani de zile.”, a anunţat Victor Moraru.
Golănie administrativă cu premeditare
Primul care va exploda odată pusă în operă măreaţa idee administrativă va fi preţul pe kilometrul de drum judeţean reabilitat. Fără licitaţie publică, deci fără concurenţă, preţul nu va mai scădea ci va fi cel pus de Consiliul Judeţean în caietul de sarcini. Unul umflat semnificativ după ce Victor Moraru a preluat frâiele instituţiei până la valori ce sar de jumătate de milion de euro pe kilometru, mult peste ce s-a modernizat până mai ieri de administraţia Ciupercă – Muşoiu. „Noua societate va primi lucrări de la noi prin încredinţare directă şi chiar dacă nu are utilajele necesare pentru lucrări le poate închiria. Totodată noua firmă va putea da lucrarea spre execuţie societăţii actuale de drumuri astfel încât în cel mai scurt timp să dublăm numărul angajaţilor, nu ne împiedică nimeni să nu sub-contractăm. Noua firmă va sub-contracta o perioadă de timp până ce va avea capacitatea financiară să cumpere propriile utilaje pentru a face singură lucrările primite.”, a explicat Moraru cum vede el viitorul dezvoltării infrastructurii rutiere ialomiţene. Una care a înghiţit de pomană peste o mie de miliarde lei vechi în ultimul deceniu pe filiera Consiliul Judeţean – SC Drumuri şi Poduri SA, doar pe lucrări de „reparaţii şi întreţinere”.
73,3 milioane euro pentru 139,3 km!
Modernizarea şi reabilitarea infrastructurii rutiere judeţene, varianta cu Moraru la butoane, cuprinde în primă fază patru sectoare de drumuri judeţene. Pentru o lungime cumulată de fix 139,307 kilometri calculele celor plătiţi de Victor Moraru se ridică la un total general de 326.372.181 lei, ceea ce face ca valoarea medie a unui kilometru să ajungă la 2.342.826.86 lei. Bani în care intră tot deranjul, de la studii de fezabilitate, studii de trafic, proiecte, autorizaţii şi execuţie. Pe lista localităţilor norocoase intră, după cum urmează: DJ 302, Drăgoeşti – Roşiori – Moviliţa – Dridu, DJ 101, Dridu – Fierbinţi Târg – limită judeţ Ilfov, DJ 101, Dridu – Jilavele, DJ 402, limită judeţ Călăraşi – Sineşti, în total 49,666 kilometri; DJ 211, Griviţa – Traian, în total 6,7 kilometri; DJ 201 tronson I, DN 2, Coşereni – Axintele – Orezu, pe 36,373 kilometri; DJ 306 limită judeţ Călăraşi – Albeşti – Andrăşeşti – Gh. Doja – Crunţi – intersecţie DJ 102H de la km 66,225 – Reviga – Cocora – km 58,775 şi DJ 203E – limită judeţ Buzău – Cocora, în total 46,568 kilometri. Interesant este că în trei dintre cele patru lucrări (adică pe cele mai lungi!) valoarea pe kilometrul modernizat şi reabilitat este cuprinsă între 2,33 milioane lei şi 2,455 milioane lei. „Cenuşăreasa” bugetului este porţiunea de 6,7 kilometri dintre Griviţa şi Traian ce arată ca după bombardament, şi pentru care executivul judeţean a acceptat o valoare medie pe kilometru de 1,216 milioane lei, la jumătate faţă de celelalte porţiuni ce vor intra sub utilajele constructorilor.