NEW URBAN, varianta îmbunătățită a operatorului deținut de Consiliul Județean Ialomița
NEW URBAN Slobozia și-a propus creșterea rapidă cu 15.000 noi contracte a portofoliului actual, singura șansă pentru dezvoltarea societății.
NEW URBAN se numește proiectul de dezvoltare pe repede înainte al operatorului preluat de Consiliul Județean Ialomița pentru a atrage fonduri europene în localitățile județului.
Singura șansă de finanțare pentru rețele de alimentare cu apă, canalizare și stații de epurare, capitole la care Ialomița este deficitară, cu mai bine de jumătate dintre localități fără operator ori asigurate de servicii coordonate de Primării.
Cu ochii pe 35 de localități din Ialomița
Bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2022 al operatorului URBAN Slobozia este croit pentru atragerea a cel puțin 11 unități administrativ teritoriale în pachetul de operare, din cele 35 UAT-uri ce nu au operator de servicii apă-canal în acest moment.
În total, în cele 35 de unități administrativ teritoriale populația este de 100.000 – 120.000 locuitori. Problema este că în afara orașului Amara, considerat a fi un caz special, celelalte localități fără operator sau cu serviciu gestionat de Primărie sunt așezări mici, cu un număr la fel de mic de potențiali clienți.
Conform regulilor de finanțare, UAT-urile cu o populație mai mică de 2.000 persoane nu pot primi fonduri așa încât este nevoie de o asociere între mai multe localități mici astfel încât să se respecte criteriul minim al populației deservite.
„Din cele 35 de UAT-uri, inițial jumătate au spus că nu au nevoie de niciun fel de ajutor, pentru că românul, când nu înțelege ceva, spune că nu are nevoie.
Am stat de vorbă cu primarii respectivi, le-am explicat ce vrea URBAN Slobozia și parte dintre ei au înțeles că singura soluție pentru a primi finanțare din fonduri europene pentru rețea de apă, rețea de canalizare și stație de epurare este prin operator regional.
În cazul în care nu doresc operator atunci toate aceste investiții trebuie realizate din fonduri proprii. Adică niciodată!”, explică Adrian Stoicescu, directorul general URBAN Slobozia.
Singura variantă în care eu și colegii din URBAN credem este să creștem numărul localităților în care să oferim servicii de alimentare cu apă și de canalizare. Vizăm 15.000 contracte noi în 2022! (ADRIAN STOICESCU, director general URBAN Slobozia)
Contracte aproape dublate într-un singur an!
Societatea lucrează la un master-plan de extindere a numărului localităților. În acest moment, în afara municipiului reședință de județ, URBAN operează în cinci localități din mediul rural: Cosâmbești, Mărculești, Grivița, Scânteia și Ciulnița.
Operatorul are încheiate 15.000 contracte în Slobozia și alte 3.500 contracte în celelalte localități. Ținta pentru anul 2022 este impresionantă, cel puțin 15.000 noi contracte.
„Din punct de vedere al investițiilor direcția este clară: dezvoltarea zonelor peri-urbane și dezvoltarea noastră în localitățile pe care deja le operăm.
Pentru dezvoltarea URBAN, acest NEW URBAN, cum l-am numit eu, este nevoie de încă 15.000 noi contracte.
Tarifele la energie au crescut cât au crescut, vor crește în 2022 prețurile la materiale, cresc și salariile, tarifele URBAN au rămas neschimbate, iar singura variantă este ca societatea să ofere servicii de calitate pentru echilibrarea balanței apei.”, adaugă Adrian Stoicescu.
Conform datelor contabile, URBAN Slobozia are pierderi de 35 – 40% și un nivel de încasări considerat deficitar, de maxim 75%.
Instalații individuale achitate în rate
Dincolo de implementarea serviciilor în localități noi, importantă este convingerea consumatorilor pentru a-și instala în gospodării rețele de alimentare cu apă și, mai ales, instalații pentru canalizare.
Întrebat cum pot fi convinși oamenii să plătească pentru aceste servicii fără de care nu se poate trăi în condiții decente, Adrian Stoicescu mizează pe cartea discuției individuale și a prezentării avantajelor.
„Este greu dar nu este imposibil. Este o chestiune de conlucrare cu factorii locali de decizie. Și vă dau exemplu Ciulnița, unde în martie anul trecut aveam doar 8 gospodării racordate la canalizare.
Am mers pe străzi împreună cu domnul primar și acum avem aproape 70 de branșamente. Îi ajutăm pe oameni cu plata în rate a lucrării, pentru că în mediul rural puterea financiară nu este atât de mare. Abia acum stația de epurare de la Ciulnița începe să funcționeze cât de cât normal.”, mai spune directorul Stoicescu.