Administrație Favorite 

MUNICIPALITATEA SE BAGĂ IAR LA FONDURI EUROPENE: Autobuzele electrice, încă o ţeapă trasă bugetului local?

RISCURI. Municipiul Slobozia a aprobat un parteneriat cu Ministerul Dezvoltării prin care acceptă fără un minim control să i se cumpere autobuze electrice care apoi să-i fie predate în vederea implementării unui ambiţios proiect european. Orice eroare în gestionare înseamnă bani plătiţi de la bugetul local, peste 4 milioane de euro!

Municipiul Slobozia va intra în rândul oraşelor europene şi va avea autobuze electrice pentru un mediu mai curat! Sună al dracului de frumos ca să nu fie de aplaudat. Aşa a fost prezentat de către municipalitate proiectul de parteneriat dintre Ministerul Dezvoltării şi Municipiul Slobozia, colaborare pentru punerea în operă a unui proiect în valoare de 19.078.865 lei (inclusiv TVA), sumă din care bugetul local este obligat să pună doar 2%, fix 381.577,30 lei drept cofinanţare. Cu banii aceştia pe străzile municipiului reşedinţă de judeţ ar trebui să circule 7 autobuze electrice de 10 metri lungime, cu o capacitate de 50 locuri (25 pe scaune şi 25 în picioare), două staţii de încărcare rapidă şi încă şapte de încărcare lentă într-un viitor depou. Autobuzele vor fi echipate cu sisteme inteligente de numărare a călătorilor, cu aparatură de supraveghere video, aparatură de informare călători şi cu sisteme GPS.

Întrebări pertinente rămase fără răspuns

Proiectul de colaborare trebuia musai aprobat de Consiliul Local Slobozia. Cum PSD are majoritate confortabilă cu ajutorul voturilor ALDE şi, mai nou chiar dacă doar parţial, PNL, dezbaterile au fost scurte. Cu o singură excepţie, consilierul PMP Nicu Pericli, aleşii locali au aplaudat ideea şi au înghiţit pe nemestecate explicaţiile oferite de Alina Croitoru, experta pe probleme de fonduri europene din echipa primarului Adrian Mocioniu.

„Noi nu facem achiziţia autobuzelor şi echipamentelor, nu vă putem spune ce fel de autobuze vor fi cumpărate, Ministerul decide, noi nu putem să comentăm cu privire la sumă atunci când ni se trimite acest acord de parteneriat, noi credem că 2 milioane de lei este suficient pentru un autobuz.” (ALINA CROITORU, expert Primăria Slobozia)

„Noi nu avem niciun cuvânt de spus, totul se decide şi se cumpără la nivel central şi apoi ne sunt nouă băgate autobuzele pe gât să le punem să funcţioneze cel puţin cinci ani, în caz contrar urmând să dăm toţi banii înapoi. Nu ne-am fript odată cu parcarea subterană, acum ne frigem şi cu autobuzele electrice?” (NICU PERICLI, consilier local PMP)

„Pentru o absorbţie cât mai eficientă a fondurilor europene nerambursabile, Ministerul Dezvoltării s-a gândit să facă centralizat achiziţia pentru municipiile care şi-au anunţat intenţia de a achiziţiona autobuze electrice. Este vorba de 7 autobuze electrice la o valoare de aproximativ 2 milioane lei fără TVA bucata. Ar putea fi depăşiri de cheltuielile la obţinerea de avize şi acorduri ce reprezintă doar maxim 10.000 lei, de asemenea ar putea fi înregistrate depăşiri la cheltuielile de informare şi publicitate care prin Ghidul de finanţare sunt limitate la 50.000 lei.”, a comunicat doamna Croitoru.

Ce înseamnă cheltuieli de informare şi publicitate? Explică acelaşi expert: „Înseamnă plăcuţa de informare la demararea proiectului, înseamnă… am aici tot desfăşurătorul! Înseamnă plăcuţe pentru fiecare autobuz în parte, plăcuţe pentru fiecare staţie în parte. Noi am făcut o socoteală şi am ajuns la această sumă de 50.000 lei. Se va acorda un spor salarial de maxim 50% personalului care fi numit în echipa de implementare a proiectului dar nu neapărat 50%, funcţie de numărul de ore lucrate.”

Nu s-a precizat însă niciun moment, cu nume şi prenume, ce şefi ori angajaţi din Primăria Slobozia vor intra în echipa de implementare şi care va fi suma pe care fiecare dintre norocoşii aleşi o va băga în plus în buzunar doar pentru că primeşte acest statut.

Puţine spre deloc informaţii au venit şi despre marca autobuzelor ce vor fi achiziţonate chiar dacă Nicu Pericli a solicitat în mod expres să se spună măcar ţara de provenienţă. „Se pare că ni se impun de la Minister lucruri cum s-au impus şi cu groapa asta din centrul municipiului pe care o plătim cu vârf şi îndesat cu toţii. Vizavi de marcă să înţelegem că nu avem nicio informaţie la acest moment. Înţeleg că nu s-a luat în calcul autonomia unui astfel de autobuz deşi acest aspect este foarte important. Din câte văd noi nu avem niciun cuvânt de spus, totul se decide şi se cumpără la nivel central şi apoi ne sunt nouă băgate autobuzele pe gât să le punem să funcţioneze cel puţin cinci ani, în caz contrar urmând să dăm toţi banii înapoi. Nu ne-am fript odată cu parcarea subterană, acum ne frigem şi cu autobuzele electrice?”, a întrebat consilierul local PMP.

Întrebările sale l-au iritat pe primarul Adrian Mocioniu, cel care nu se aştepta ca proiectul său să primească vreo critică. „Proiectul este elaborat de Ministerul Dezvoltării. Dorim să intrăm în această colaborare şi să primim autobuze electrice cu 2% sau nu dorim? De aceea am venit cu acest proiect, doriţi această asociere sau nu?”, a punctat decisiv primarul Adrian Mocioniu, folosind un ton ameninţător la adresa celor care ar îndrăzni să se poziţioneze împotriva autobuzelor electrice trimise mai mult degeaba la Slobozia. Ameţiţi de „plaşca” promisă de Ministerul Dezvoltării, consilierii municipali nici măcar nu s-au mai obosit să citească documentele pe care le-au avut în faţă spre analiză şi au ridicat cu voioşie mâna: 16 voturi „pentru”, 2 voturi „abţinere”, unul al consilierului Nicu Pericli.

Slobozia joacă din nou „ruleta rusească”

Achiziţia de autobuze electrice se face printr-un proiect cu finanţare europeană în cadrul Proiectului Operaţional Regional 2014 – 2020, Axa Prioritară 4 „Sprijinirea dezvoltării urbane durabile”. Conform protocolului aprobat de Consiliul Local Slobozia, Minsterul Dezvoltării are mână liberă să cumpere ce autobuze şi echipamente vrea, fără să ceară vreun moment părerea partenerului local, municipalitatea urmând a se trezi că-i sunt aduse şi predate echipamentele. Şi din acest moment Ministerul Dezvoltării se spală pe mâini de afacerea pe bani europeni şi transferă obligaţiile doar pe umerii administraţiei locale, umeri şi aşa rupţi de eşecul parcării subterane.

Articolele scrise negru pe alb sunt clare şi la obiect, UAT Slobozia are obligaţia de a realiza staţiile de încărcare, de a moderniza un depou pentru autobuze, de a le întreţine şi exploata conform proiectului semnat şi a le ţine funcţionale pe toate cel puţin 5 ani de la data plăţii finale! Ce riscă bugetul local şi, implicit, locuitorii municipiului Slobozia în cazul în care rotiţa autobuzelor electrice nu mai funcţionează? Simplu, o spune alineatul 3 din articolul 8 din document: „Partenerul (n.red. Primăria Slobozia) are obligaţia ca pe întreaga perioadă de durabilitate a proiectuluisă asigure prestarea serviciului transportui public de călători pentru care s-au realizat investiţiile, în caz contrar AM POR va decide revocare ordinului privind finanţarea Proiectului şi recuperea sumelor plătite, iar partenerul îşi asumă obligaţia de a restitui AM POR, din bugetul propriu, finanţarea acordată.”!  Pe româneşte, comunitatea va da toţi banii înapoi, adică întreaga valoare a proiectului, cele 4 milioane de euro!

 

 

Related posts