SABIN PAUTZA: „Să promovăm cum se cuvine opera artistică a maestrului Ionel Perlea!”
INTERVIU. Maestrul Sabin Pautza, preşedintele Festivalului şi Concursului „Ionel Perlea”, ediţia cu numărul 27, apreciază eforturile făcute pentru promovarea operei maestrului Ionel Perlea, un ialomiţean cunoscut şi apreciat din păcate mai mult în străinătate decât în România
Maestrul Sabin Pautza a fost pentru prima dată la Festivalul „Ionel Perlea” la ediţia de anul trecut şi pentru ediţia cu numărul 27 a Festivalului de la Slobozia s-a alăturat evenimentului cu tot sufletul, cu toată deschiderea şi munceşte la proiect încă din prima zi a anului. Vede totul ca o datorie de onoare pentru a-i face cunoscută opera artistică a maestrului Ionel Perlea şi este convins că acum concursul de dirijat va fi unul mult mai bun, cu patru concurenţi între care, floare rară, o tânără domnişoară din Macedonia care studiază la Bucureşti.
Maestre Sabin Pautza, înainte de toate, cu ce gânduri din nou la Slobozia?
Am venit cu gânduri frumoase, am experienţe foarte plăcute aici, este a doua oară când vin şi o fac cu plăcere. Am înfiinţat şi secţia de dirijat pentru că Ionel Perlea a fost un compozitor cunoscut dar a fost poate cel mai mare dirijor pe care l-am avut, mai celebrat afară, mai puţin în ţară. Anul acesta vom avea un concurs de dirijat mai bun decât cel de anul trecut. Am orchestrat lucrări de-ale maestrului Ionel Perlea, lucrări ce vor fi obligatorii pentru concurenţi, de asemenea şi lied-uri ale maestrului Theodor Grigoriu care a fost co-fondator al acestui festival, cu mulţi ani în urmă. Eu nu cunoşteam aceste lied-uri, erau scrise pentru voce şi pian iar eu le-am orchestrat pentru diferite voci pentru a fi la îndemâna oricui vrea să le interpreteze cu orchestră.
„Maestrul Perlea a fost o valoare mondială şi ne revine datoria să-l facem cât mai cunoscut publicului românesc. Astfel de evenimente trebuie să existe, trebuie să ştim că Ionel Perlea unde a mers în lumea aceasta a făcut minuni. La ora aceasta este socotit drept unul dintre cei mai mari dirijori ai lumii.” (Maestrul SABIN PAUTZA)
Maestre, de ce avem noi o datorie faţă de Ionel Perlea?
În primul rând să îl facem cunoscut în ţară, el nu este cunoscut aici. Astfel de evenimente trebuie să existe, trebuie să ştim că Ionel Perlea unde a mers în lumea aceasta a făcut minuni. Un mare cântăreţ de la Metropolitan se lăuda la un moment dat că a cântat cu Ionel Perlea pe care-l descria drept cel mai mare dirijor al lumii, un om pe care nu l-a văzut vreodată cu o partitură în mână atunci când dirija cu sute de instrumentişti. Şi să nu uităm că a dirijat doar 18 ani. A trăit mai puţin de 70 de ani dar a făcut cinste culturii române. La ora aceasta este socotit drept unul dintre cei mai mari dirijori ai lumii. Este o datorie de onoare să ţinem acest eveniment la înălţimea cuvenită şi să facem tot posibilul ca maestrul Perlea să fie cunoscut la el acasă pentru realizările domniei sale în calitate de compozitor şi, mai ales, de dirijor.
Cât de simplu le este acum unor studenţi la dirijat, să se lanseze şi să-şi construiască o carieră?
Nu este simplu deloc. Nu a fost niciodată simplu şi nici nu va fi. Este nevoie de pasiune şi de multă muncă. Din păcate este mai uşor în străinătate decât în România. Şi nu numai în domeniul acesta ci în orice domeniu, din nefericire tinerii de valoare pleacă imediat ce ies de pe băncile instituţiilor de învăţământ. Şcoala de artă încă este bună, nu mai este ea cum era înainte dar încă este bună. Din păcate după ce stau 20 de ani în şcoală şi învaţă nu-şi găseşte un loc de muncă, nu-şi găsesc preţuirea, nu au salariul care trebuie şi-şi iau lumea în cap.
Aceste concurs îi ajută sau îi amăgeşte?
Îi ajută. Eu îi sfătuiesc pe tinerii compozitori, dirijori, interpreţi să nu rateze niciun eveniment cultural, să meargă la concursuri, la cursuri, să nu refuze niciun fel de producţie. Dacă te cheamă la casa de bătrâni trebuie să mergi, dacă ai zece oameni în public şi tot îţi face bine, este o vârstă la care trebuie să te expui şi să te vezi tu însuţi. Un concurs cum este acesta din Slobozia nu poate decât să-i ajute.
Dacă tineri de valoare avem, public pregătit pentru ei mai există?
Sigur că da. Fiecare gen muzical are public, indiferent că vorbim de lied, de rap, rock ori cine ştie ce alt gen muzical. Să vă dau un exemplu din SUA. Un prieten de-al meu din Ney York are cel mai mare magazin de discuri şi îmi spune că dacă nu ar vinde rap ar muri de foame. Rap-ul este la ei cum sunt manelele la noi. Îmi spunea că 5% ascultă operă, 3% muzică sinfonică, 10% muzică country şi aproape 70% ascultă rap, cum ascultă la noi trei sferturi din oameni manele. România mai are vreo 15 filarmonici, peste tot unde am dirijat în România sunt sute de abonamente, la Vâlcea, la Botoşani, în orăşele mai mici nu neapărat Iaşi, Cluj ori Timişoara. Supravieţuim, acesta este cuvântul. Tinerii sunt mai bine primiţi afară decât în România. Este o hemoragie de inteligenţă care ne seacă şi ne aruncă pe ultimul loc în Europa.
Aveţi experienţa atâtor evenimente culturale de gen. În contextul actual cât de greu este ca acestea să se desfăşoare?
Nu este deloc uşor. În primul rând nu sunt fondurile necesare. Noi vrem să aducem orchestră, să avem concerte de gală şi să cazezi 60 – 70 de oameni nu este deloc uşor. Profit de ocazie să aduc laude tuturor celor ce sunt implicaţi în acest proiect, un eveniment major pentru cultura românească, şi să-i invit pe oameni să vină în sală pentru a asista la spectacole.